Epidural Doğum (Ağrısız Doğum) Nedir?

Doğum yaşama dair en güzel deneyimlerden biri olsada gebelik planlayan ve doğuma yaklaşan anne adayı için şiddetli doğum sancıları büyük bir tedirginlik ve korku oluşturmaktadır. Özellikle ilk hamileliğini yaşayan anne adayları için doğum kabusunun sebebi yetersiz bilgi ve yersiz  anlatılan hikayelerdir; ki bu genç kızlarımızı bile korkutmaktadır.

Eğer anne adayı güvendiği hekimiyle doğuma hazırlanmışsa, doğum jimnastiklerini yapmışsa, nefes egzersizlerini yerine getirmişse, düzenli spor yapmış bir kişiyse(karın kasları güçlü ise) doğumda büyük bir ağrı hissetmez.

Bütün bunlara rağmen anne adayında hala ”Doğum ağrısı” korkusu varsa o zaman gündeme EPİDURAL ANESTEZİ gelir.

Doğum anne rahmi içindeki bebeğin zamanı gelince şiddetli kasılmalarla doğum kanalında ilerleyerek, bazı manevralarıda yaptığı bir tabiat mucizesi  olarak, dış dünyaya gözlerini açma eylemidr. Doğum üç evrede gerçekleşir; açılma, bebeğin çıkışı ve hallas yani plasentanın çıkışı olarak sıralanabilir. Açılma evresinde ağrılar rahim kasılmaları rahim boyunun genişlemesi ve doğum kanalının açılmasından kaynaklanır. Bu ağrılar ritmik kasılmalar şeklinde ve oldukça şiddetli olarak hissedilir. İkinci evrede ise ağrılar bebek başının doğum kanalından aşağıya inip dışarı çıkarken kasık ve kalça tabanındaki yumuşak dokuları germesinden kaynaklanır.

Epidural anestezi doğum ağrısı yerleşip doğum eylemi başladıktan sonra bel bölgesine yapılan bir iğne ile takılan katater sayesinde omurilik sıvısına ilaç verilerek  uzmanlık alanı doğrultusunda (İşlem anestezi uzmanı tarafından gerçekleştirilir)  bölge sinirlerinin uyuşturulması esasıyla gerçekleştirilir.İlacın etkisiyle anne adayı kasılmaları ağrı olarak hissetmez ama kaslarının motor gücü kaybolmadığı için rahatça hareket edebilir ve bebeğini itmesi istendiğinde rahatça ıkına bilir ve bu sayede konforlu bir doğum sağlanmış olur.

Travay(doğum) esnasında acil sezeyan durumu gerekirse epidurel anestezi  sayesinde derhal ameliyata başlanabilir . Ameliyat sonrası duruma göre katater bir süre kalabilir ve buradan ağrı kesici uygulanabilir.

Kişi epidural anestezi düşünüyorsa başvuracağı hastanede  bu konuda bir uzmanın olup olmadığını araştırmalıdır.

Uygun eğitimini daha önceden almış gebeler için hipnoz, aromaterapi ve akapunktur da diğer ağrısız doğum yöntemleridir. Su içindeki doğumlarda da ağrı daha az hissedilmektedir. Ağrıya neden olan  bazı sinirlerin lokal anestezik ilaçlar ile uyuşturulması, TENS uygulaması  gibi bazı yöntemler olsa da hiçbirisi EPİDURAL ANESTEZİ kadar başarılı değildir.

0 yorum